Manažeři v Česku: vydělají i tři miliony ročně, ženy berou o 21 procent méně. Špatný manažer může firmu zlikvidovat za pár měsíců
V České republice tvoří vedoucí a řídící
pracovníci přibližně 6,3 procenta ekonomicky aktivních osob. Těch bylo v roce
2024 asi 5,3 milionu, na manažerských pozicích tak pracuje kolem 330 000 lidí. Přesto
je v Česku schopných manažerů nedostatek.
Průměrná
mzda českých manažerů a manažerek se pohybuje kolem 150 tisíc korun hrubého.
Celkový příjem ale výrazně zvyšují bonusy, ty mohou měsíční příjem
zdvojnásobit. Vrcholový manažer si tak ročně vydělá kolem tří milionů korun. V
odměňování hraje ale výraznou roli věk, obor i pohlaví. „S věkem rostou zkušenosti, a to je právě to, co je u manažerských
pozic nejvíce ceněno, v odměňování manažerů tak existuje rovnice platu a
odpracovaných let. Nejvyšší průměrné mzdy nabízejí manažerské posty ve
zdravotnictví, finančních službách a sektoru informačních technologií. V České
republice ženy na manažerských pozicích stále vydělávají výrazně méně než jejich
mužští kolegové. Rozdíl v příjmech mezi ženami a muži na manažerských pozicích činí
kolem 30 tisíc korun měsíčně, což představuje přibližně 21procentní rozdíl ve
prospěch mužů,“ řekla Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka
personální agentury Advantage Consulting. Do propastných rozdílů v odměňování
mužů a žen nejen na manažerských postech zasáhne Evropská unie. „V reakci na rozdílné odměňování mužů a žen by měla od
června 2027 platit v EU směrnice o transparentnosti odměňování, která zavede
povinnost firem s více než 250 zaměstnanci každoročně zveřejňovat zprávy o
mzdových rozdílech mezi pohlavími. Cílem je snížit rozdíl na maximálně pět
procent, pokud není odůvodněn objektivními faktory,“ dodala Hyklová.
Mzdovým
rozdílům navzdory žen na vedoucích pozicích přibývá. „Podle
dostupných údajů tvoří ženy přibližně 30 až 35 procent všech vedoucích a
řídících pracovníků v České republice. Nejvíce žen je na manažerských postech
zastoupeno ve státní správě a samosprávě, kde se jejich podíl pohybuje kolem 40
procent, naopak v soukromém sektoru tvoří manažerky necelých 30 procent. Tento
podíl se v posledních letech mírně zvyšuje, což odráží postupné zlepšování
genderové rovnosti v manažerských pozicích,“ popsala Gabriela
Hansliková, obchodní ředitelka personální agentury Advantage Consulting.
Navzdory
vysokému finančnímu ohodnocení a atraktivním benefitům se Česko dlouhodobě
potýká s nedostatkem vrcholových manažerů. „Nedostatek
schopných vrcholových manažerů je způsoben především rychlým růstem některých
odvětví, demografickými změnami, jako je stárnutí pracovní síly, nebo
specifickými požadavky na dovednosti a zkušenosti, které jsou nutné pro
vrcholové manažery. Tradičně se velký nedostatek vrcholových manažerů objevuje
v odvětvích, jako jsou IT, technologie, finance, zdravotnictví a výroba, kde je
potřeba vysoké úrovně specializace a rychlých inovací. Jedná se o kvalifikované
pracovní pozice, manažeři musí být vybaveni relevantním odborným vzděláním a
zkušenostmi,“ vyjmenovala Marcela Vyskoková, marketingová manažerka
personální agentury Advantage Consulting.
Právě
nedostatečná kvalifikace je jedním z problémů, na které firmy během obsazování
vyšších postů narážejí. Ženy jsou často ceněny za svou schopnost naslouchat,
empaticky se vžít do situace zaměstnanců a efektivně komunikovat. Muži bývají
častěji vnímáni jako rozhodní a asertivní vůdci. „Najít
ale jednoho člověka, který dokáže kombinovat tvrdé i měkké dovednosti, je čím
dál tím složitější. Dobrý manažer stojí na třech pilířích – odbornosti,
vztazích a schopnosti vést. Empatie, schopnost naslouchat a zdravá míra
sebereflexe jsou často vrozené nebo hluboce zakořeněné v osobnosti. Naopak
řízení projektů, vedení porad, efektivní time management nebo práce s daty a
cíli – to jsou dovednosti, které se dají trénovat. Manažer by měl umět obojí – vcítit
se do svého týmu a zároveň plnit cíle. Je velmi složité získat kvalifikovaného
manažera a zároveň empatického odborníka v oboru. Obsadit takovou pozici trvá v
průměru čtyři měsíce,“ upozornil Roman Vejražka, výkonný ředitel
headhunterské společnosti Theones.
Pokud firma při výběru sáhne vedle, může to pro
ni představovat vážné existenční problémy. Špatné vedení týmů se může projevit nejen
v ekonomických výsledcích, ale i ve firemní kultuře, motivaci zaměstnanců, její
reputaci a následnému náboru nových talentů. „Špatný
manažer dokáže během pár měsíců otrávit tým, snížit jeho výkonnost i narušit
mezilidské vztahy. Zaměstnanci často neodcházejí z firmy, ale odcházejí od
špatných šéfů. Nedostatek podpory, nekompetentní řízení nebo toxické chování
mohou vést k odchodu kvalitních lidí a problémům s náborem. Špatný manažer,
který neuznává úsilí zaměstnanců, nekomunikuje transparentně nebo je necitlivý
k potřebám týmu, snižuje morálku a pracovní nasazení a tím i produktivitu celé
firmy. Neefektivní rozhodování, špatné priority nebo neznalost řízení týmu
mohou vést k neplnění cílů, v důsledku toho může firma ztrácet klienty, tržby i
podíl na trhu. Náklady na fluktuaci, opakovaný nábor, školení nových lidí a
ztrátu know-how zvyšují provozní náklady, firma tak může kvůli špatně
obsazenému manažerskému postu přijít i o miliony,“ uzavřel Roman
Vejražka.