PŘEDSTAVUJEME POZICE V LOGISTICE A DOPRAVĚ - DISPONENT NÁMOŘNÍCH A LETECKÝCH PŘEPRAV
DISPONENT
LETECKÝCH/NÁMOŘNÍCH PŘEPRAV
Co budete jako disponent mít na starosti?
·
Budete
odpovědní za import/export zásilek leteckou či námořní cestou pro portfolio
zákazníků
·
Ve
spolupráci s týmem budete zajišťovat, že všechny zásilky jsou řešeny včas
a s ohledem na potřeby zákazníka
·
Budete mít
dále na starosti nejen koordinaci a organizaci samotných přeprav, ale také
zajištění veškeré dokumentace jako jsou celní doklady, Airway Bills, nákladní
listy, vyjednání nákupních cen a vystavování faktur.
·
V neposlední
řadě budete mít na starosti tvoření cenových nabídek (může se lišit společnost
od společnosti).
Ve velkých přepravních společnost
bývá práce disponenta více segmentovaná, a tak se disponenti dělí na ty, kteří
zpracovávají jenom importní či jenom exportní zásilky. V námořní přepravě
se práce disponentů dále může dělit na dle oddělení FCL (full container load) a
LCL (less than container load).
Výhody: zajímavá práce, která denně přináší různorodé
situace – nebudete se nudit
Jiné pojmenování pozice: Ocean/ Air freight forwarder,
Zasílatel námořních přeprav, Zasílatel leteckých přeprav, Ocean / Air freight
agent, Forwarding representative, Specialista námořní přepravy, Specialista
letecké přepravy
Rozhovor:
Jana B. – Disponentka leteckých a námořních přeprav
1. Jak vypadá běžný pracovní den disponenta? Co představuje Vaše denní náplň práce?
Odpověď by byla více obsáhlá,
alespoň se pokusím ve zkratce:
LETECKÝ IMPORT/NÁMOŘNÍ IMPORT:
·
Oznámení o
příchodu zásilky ze zahraničí, kontrola dokladů k proclení
·
Založení
složky pro daný případ přepravy, včetně všech potřebných dokumentů
·
U leteckých
importních přeprav vyzvednutí dokumentů na letišti, následné clení
·
Avizace
(informace o příchodu) leteckých zásilek zákazníků a domluva ohledně doručení
zásilek k zákazníkovi, většinou požadují vykládková okna
·
Následné
domlouvání s autodopravci
·
Zařízení/vystavení
dodacích listů pro zákazníky
·
U námořních
přeprav zajištění uvolnění kontejnerů z přístavu, zajištění přepravy
z přístavy, nebo na terminále v Praze
·
Po obdržení
nákladových faktur (letištní terminál, autodopravce, letecká společnost celní
deklarace) přiřadit k uvedenému případu
·
Vystavení
faktur a zaslání zákazníkovi
LETECKÝ EXPORT/ NÁMOŘNÍ EXPORT:
· Na základě
cenové nabídky od kolegů z oddělení pricing zařízení přepravy dle požadavků zákazníka
·
Založení
složky pro daný případ přepravy, včetně všech potřebných dokumentů
·
Vystavení
potřebných dokladů k odeslání zásilky
·
Zajistit
případné clení
·
Zajistit
vyzvednutí u zákazníka následně podej na letišti/případně u námořních přeprav
doručení na terminál
·
Neustálá
komunikace se zákazníkem ohledně vyzvednutí zásilky a dalším postupu, případně
sledování zásilky po celou dobu přepravy
·
Komunikace
s autodopravcem ohledně doručení zásilky na letiště
·
V případě
potřeby být fyzicky k dispozici při kontrole na letišti
·
Komunikace
s příjemcem v destinaci ohledně zásilky
· Případné zajištění další služeb v cílové destinaci (poplatky na místním letišti, clení, doručení do místa určení)
2. S jakými příjemnými a naopak nepříjemnými situacemi jste se na pozici disponenta střetla?
Většinou se jedná o situace,
které se nedají ovlivnit, zpoždění odletu, příletu, připlutí lodí, následné
vysvětlování zákazníkům. Nicméně vše je o komunikaci
3. Co je potřebné ovládat na dané pozici? Jakými znalostmi by měl člověk disponovat?
Jazykové znalosti
Znalosti INCONTERMS
Základní znalosti potřebných dokladů a termínů pro letecké a námořní
přepravy (např. AWB, MAWB, IATA, Charter, konsolidace, LCL, FCL, BL, C.H.,
P.O.D., a mnoho dalších)
4. Pro jaký typ lidí je práce disponenta vhodná?
Pro člověka, který je schopný
pracovat pod tlakem a v podstatě na denní bázi řešit velmi flexibilně
nečekané zvraty.
5. Co máte na Vaší práci nejraději?
Kolektiv je myslím nejdůležitější
základ každé práce. Co se týče pracovní náplně jsou to různorodé situace, které
Vás vyřešením posunou dál, ať už pracovně nebo duševně